Türkiye'ye gelen turist sayısında ibre Nisan'da pozitife döndü. Yabancı turist sayısı yüzde 18.10 arttı. Sektör Mayıs ayı verilerinin de yüzde 20'lik artış bekliyor. Ancak gözler halen Avrupalı turistin 'son dakika' rezervasyon tercihinde.
Yılın ilk üç ayındaki eksi göstergeleri Nisan ayında pozitife çeviren turizm sektörü, 2017 umudunu artırdı. Nisan ayında Türkiye'ye gelen turist sayısı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 18.10 arttı, turizmci henüz açıklanmayan mayıs verilerinin de yüzde 20 civarında bir artışa denk geleceğini öngörüyor. Türkiye'nin turizm başkenti Antalya'da ise kent verilerinden derlediğimiz bilgilere göre bir önceki yılın 5 aylık dönemine ile kıyaslandığında yüzde 30'luk artış var. Rusya ile krizin aşılması, sahil kentlerinin yüzünü güldürürken, İsrailli turist rezervasyonları da artıyor.
Avrupalı turist sayısındaki düşüşün Temmuz, Ağustos ve Eylül ayında pozitife dönmesi bekleniyor. Özellikle İspanya ve Yunanistan'da yüksek talep nedeniyle yer kalmaması ve fiyatların artması 'son dakika' satışlarda Avrupalı turistin Türkiye'yi tercih edeceğine işaret ediyor. Avrupa'nın başkentlerinde yaşanan terör saldırıları, güvenlik sıkıntısının sadece Türkiye'ye özgü olmadığını da ortaya seriyor.
Turizmci, olağan dışı gelişmeler olmazsa Türkiye turizminin 2018'de fabrika ayarlarına döneceğine, 2019'un da çıkış yılı olacağına inanıyor. Turizmi 'ekonominin gülen yüzü' olarak tarif eden sektör, hiç bir zaman umutlarını kaybetmeden stratejik kampanyalarla Türkiye destinasyonlarının satılmasını istiyor.
Son iki yıldır büyük sıkıntı yaşanan sektörde, artışlar yüzleri güldürüyor. Ancak sektör 2014'de zirveye çıkan rakamların bu yıl yakalanmasının zor olduğunu da kaydediyor.

Kısa da olsa Bayram


İç turizmde ise yaklaşan Ramazan Bayramı, kısa tatil süresine rağmen sektörü mutlu etti. Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, "Yılın 5 ayındaki turist sayısı artışı önemli. Trendin pozitife döndüğünü gösteriyor. Rus, Ukrayna ve İsrailli turist sayısında sıçrama var. Ancak Avrupa pazarındaki kriz devam ediyor. Avrupa pazarında 'son dakika' satışlarını bekliyoruz. Turist sayısındaki olumlu havaya rağmen turizm geliri açısından da zor bir dönemdeyiz. Bu artış trend böyle giderse turizm gelirinde de hareket yakalanabilir" diyor.
Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı Hakan Duran da turist sayısında ciddi bir artışın olduğunu ancak bu artışın turizm gelirlerine yansımayacağını savunuyor.

Ruslar Antalya'ya dönünce iç pazar Ege'ye kaydı


Ege'nin incisi İzmir hareketlenen iller arasında. Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Başkanı Mehmet İşler, bu yılın geçen yıldan daha iyi geçeceğini söylüyor. "Geçen yıl Antalya, Rusya pazarında kayba uğramıştı ve hem iç hem diğer dış pazarlara yönelmişti. Bu yıl Rusların tekrar Antalya'ya yönelmesi ile iç pazar Ege'ye kaydı" diyor İşler ve şunları söylüyor: "Ege için Rusya, Ukrayna, İngiltere, İsrail ve İran'dan da pozitif rakamlar geliyor. Almanya başta olmak üzere Avrupa'da negatif bir durum söz konusu olsa da toplamda geçen seneye göre yüzde 10-15 büyüme öngörüyoruz. İspanya, Yunanistan ve Güney Kıbrıs turizm sektöründe hem fiyat hem de doluluk olarak tarihlerinin zirvesini yaşıyorlar ve tur operatörleri ile çalışmalarını sınırlandırıyorlar. Portekiz ve Hırvatistan'ın da kapasiteleri düşük. Temmuz, Ağustos, Eylül aylarında son dakika taleplerinin artmasını bekliyorum. Ucuz ve kaliteli turizm hizmeti almak isteyenler için en iyi pazar Türkiye. 2016'yı yüzde 10-15 aşarız. Olağan dışı gelişmeler olmazsa Türkiye turizmi 2018'de fabrika ayarlarına döner, 2019 da 'çıkış yılı' olur."


Bodrum TIR'ı 30 kenti gezdi


Rusya krizinin aşılması, Bodrum'da yüzleri güldürdü. Ukrayna'dan vizesiz gelişler, İsrail ile ilişkilerin düzelmesi Bodrum pazarına olumlu yansıdı. Ancak yerli turizmde de beklenti büyük. Bodrum Turistik Otelciler ve İşletmeciler Derneği Başkanı Halil Özyurt, "Bodrum'da geçen yılın yüzde 10-15 üstünde bir sezon yaşayacağımızı öngörüyoruz. 2016'dan iyi geçecek ama 2015'i yakalamamız zor. Fiyatların dipte olması yerli turistler için büyük avantaj. Erken rezervasyon indirimleri Ramazan Bayramı'na kadar sürecek. Halkımızın bunlardan yararlanmasını öneriyorum. Bodrum olarak Bodrum TIR'ı ile 30 şehirde yaptığımız tanıtım çalışmalarının meyvelerini toplayacağız" diyor. Ancak Bodrum, Batı ve Kuzey Avrupa ülkelerinden gelen turistler açısından zorda.
 

2018 Troia Yılı'na tüm Türkiye sahip çıkmalı


Geçen seneye göre rezervasyonlarda hissedilir bir iyileşme yaşadıklarını kaydeden Çanakkale Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Derneği (ÇATOD) Genel Sekreteri Armağan Aydeğer "Özellikle son dakika satışları olumlu. Fiyat odaklı bir kısa vadeli doluluk artışı yaşıyoruz. Ancak sürdürülebilir değil. Bu nedenle güçlü bir algı yönetimi strateji hamlesi ve bu stratejiyi destekleyecek uluslararası etkinliklere ihtiyacımız var" diyor.
2018'in Troia Yılı olduğunu anımsatıyor Aydeğer ve şunları kaydediyor, "2018, Truva'nın UNESCO Kültür Mirası Listesi'ne alınışının 20. yılı. Turizm Bakanımız Nabi Avcı Berlin'deki fuarda bu ilanı yaptı. Bu sadece Çanakkale için değil İstanbul'dan İzmir'e Antalya'dan Kapadokya'ya tüm turizm yöreleri için çok büyük bir öneme sahip. Troia, dünyanın en fazla bilinen 2. kültürel miras markası olarak tüm dünyada çok güçlü bir turistik ve kültürel iletişim aracı. Bu gücü kullanmalı. 2018 Troia Yılı'nın büyük bir başarı ile gerçekleşmesi için tüm Türkiye bu işe sahip çıkmalı."
 
Savunma sanayisinde ürün ve teknoloji geliştirme çalışmalarına ayrılan öz kaynaktaki artış geçen yıl rekor düzeye ulaştı. Sektördeki firmaların bu amaçla tahsis ettikleri öz kaynak, geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 79 artarak 513 milyon doları buldu.
Savunma sanayisinde artan rekabet, yerlileştirme çabaları ve yeni teknoloji arayışları sektördeki firmaların ürün ve teknoloji geliştirmeye ayırdıkları kaynakta rekor artışı beraberinde getirdi.
Savunma sanayisinin ürün ve teknoloji geliştirme harcamalarında son dönemde görülen durgunluk geçen yıl son buldu. Bu alanda ivmenin artışa yönelmesi ileriye dönük beklentileri artırdı. Savunma sanayinde 2015'te 904 milyon dolar olan ürün ve teknoloji geliştirme harcamaları geçen yıl yüzde 39 artışla 1 milyar 254 milyon dolara ulaştı. Bu miktarın 1 milyar 144 milyon dolarlık kısmı ürün geliştirmeye, 110 milyon dolarlık bölümü teknoloji geliştirmeye ayrıldı. Ciroya göre ürün ve teknoloji geliştirme harcamaları oranı yüzde 21'i buldu.
 

Dip Ekspres

Her mahalleye bir kolej dönemi

Mart 2014'te yürürlüğe giren kanunla birlikte dershanelerin özel okula dönüşmesi, yatırım teşviklerinde özel okulların 5. Bölge kapsamına alınması, öğrencilere eğitim öğretim desteği, özel okul sektörünü büyütüyor. Artık herkesin gidebileceği bir özel okul var.
Nisan ayında eğitim sektörüne yatırım için alınan teşvik belgelerinde öngörülen yatırım tutarı 523 milyon lira oldu. Bu yatırımların dikkat çeken özelliği 'komple yeni yatırım' niteliğinde olmaları. Nisan ayın teşvik belgelerine göre sadece eğitim sektörüne yönelik 84 adet yatırım teşvik belgesi düzenlendi. Buna göre Türkiye'nin 27 farklı ilindeki eğitim yatırımı teşvik belgesine bağlanmış oldu. Teşvik belgelerine göre İstanbul, Ankara, İzmir'de okul açma oranı yüksek. Anadolu'daki artış da dikkat çekiyor.
Malatya, Adana, Bursa, Diyarbakır, Antalya, Hatay'da yeni yeni özel okullar, kolejler açılıyor. Ya da zaten var olanlar şube sayılarını artırıyor. Tüm bu gelişmelerle birlikte Türkiye'de bugün yaklaşık yüzde 8 olan özel okulların payının orta vadede yüzde 15 ve ardından yüzde 20'ye ulaşması hedefl eniyor.