Kaç zamandır, belirtiyor, ileri sürüyorduk.
Nedense kesinlikle yasak olmasına rağmen, yetkililer duymazdan, görmezden geliyordu.
Yandaş basındaki ilan ve reklamlardan söz ediyorum.
Şimdi resmi olarak ispatlandı.
Uzmanlar, çocukların kolay kandırılabilirliğini reklamcıların kötüye kullandığını ispatladı.
'Çocukların izlediği yeni medya reklamları yeterince masum mu?' sorusu ele alındı ve yanıtı şöyle çıktı:
'Çocukların kolay kandırılabilirliği reklamcılar tarafından kötüye kullanılıyor!'
Peki bu nerede kullanılıyor, yandaş medyada...
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mikail Batu ve Celal Bayar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Öğretim Görevlisi Dr. Handan Güler İplikçi, Türkiye'de çocuk web sitelerindeki reklamları inceleyen 'Dijital İletişim ve Çocuk: Türkiye'de Çocuk Web Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Bir İçerik Analizi' isimli bir araştırma yaptılar.

Çarpıcı sonuçlar

Türkiye'de çocuk web sitelerindeki reklamları mercek altına alan Ege Üniversitesi'nden Doç. Dr. Mikail Batu ile Celal Bayar Üniversitesi'nden Dr. Handan Güler İplikçi çarpıcı sonuçlara ulaştı.
Araştırmacılar, çocukları hedef kitle olarak seçen bazı web sitelerinin, reklam verenlerin çocuklara ulaşmada önemli mecralar olabildiğini, ancak bu sitelerde çocukların istenmeyen içeriklere maruz kaldıklarını saptadılar.
Dijital ortamların içerik açısından düzenlenmesi ve denetlenmesi gerektiği sonucuna ulaşan iki sosyal bilimci, çocukların reklamlara karşı savunmasız olduklarını ortaya koydular.
İlgili araştırmayı Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından Antalya'da düzenlenen "3. Medya Çalışmaları Sempozyumu"nda sunduklarını belirten Doç. Dr. Mikail Batu, 'Çocukları hedef kitle olarak seçen bazı web siteleri, reklam verenlerin çocuklara ulaşmasında önemli rol oynamakla birlikte çocukları zararlı içeriklere maruz bırakabiliyor. Çocukların yeni medyada ulaştıkları fotoğraflar, videolar, oyunlar gibi içerikler aileler tarafından kontrol edilebilir, ancak her yeni sayfayla değişen bannerlar, pop-up ve videolara yerleştirilmiş reklamları denetlemek bu konuda ilgili kurumlar için de zor olabilmektedir' dedi.

Olumsuz etkiliyor

Doç. Dr. Mikail Batu, 'Yeni medyadan uzak kalmak günümüz şartlarında gerek yetişkinler gerek çocuklar için mümkün değil, önemli olan doğru kullanmayı öğrenmemiz. Somut ve soyut ürünleri birbirinden ayıramayan çocukların hayatını olumsuz yönde etkileyebilecek herhangi bir mesajın, reklam adı altında çocuklara sunulmasını engellemek; reklam verenlerin, denetim kuruluşlarının, web sitesi sorumlularının ve ebeveynlerin kontrolünde olmalı.
Sağlıklı psikolojiye sahip çocuklar sağlıklı gelecek demek, hepimiz konunun öneminin farkına vardığımızda gazetelerimizde daha güzel haberleri okuyacağımızdan eminim' diyor.

İçerikleri seçilmeli

Celal Bayar Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Handan Güler İplikçi ise çocuklara yönelik web sitelerinde reklam verilirken, reklamı yapılan ürün veya hizmetin çocuklara yönelik olduğundan ve çocuklar için herhangi bir tehdit oluşturmadığından emin olunması gerektiğine vurgu yaptı.
Dr. İplikçi, 'Bu durum, yasal olmayan kurumlara bırakılamayacak kadar büyük önem taşıyor. Çocukların reklamlara olan ilgisinden ve reklamların ikna gücünden faydalanarak çocuk web sitelerinde uygunsuz yetişkin reklamları vermenin yerine; bilgilendirici, eğitici reklam içeriklerinin seçilmesi gerekiyor' diye konuştu.

Denetimler yetersiz

Araştırma sonucunda çocukların savunmasız ve kolay ikna edilebilir olmasının reklamcılar tarafından bir fırsat olarak kullanıldığı anlaşıldı. Araştırmada, çocukların zararlı içeriklerden korunması için; reklamlarda kullanılan görsel içeriklerin şiddet, korku, cinsellik gibi kavramlardan arındırılmış; eğitici ve geliştirici unsurlarla tasarlanmış olması, sağlığa ciddi derecede zarar verebilecek aşırı şekerli, yağlı, asitli, katkı maddeli ürünlerin reklamlarının kısıtlanması, yetişkinlere yönelik görsel tasarımların çocuk sitelerinde yer almaması ve kötü alışkanlıklara özendirici içeriklerin önlenmesi gibi gereklilikler belirtilirken, denetimlerin sıklaştırılması zorunluluğu dile getirildi.

DİP EKSPRES

Cem Sertoğlu konuk oluyor

Altınbaş Üniversitesi Girişimcilik ve İnovasyon Konferansları'nın 5. hafta konuğu, Earlybird Venture Capital şirket ortağı Cem Sertoğlu oluyor.
Konferans, 12 Kasım Pazartesi, saat 19.00'da, Altınbaş Üniversitesi Gayrettepe Yerleşkesi'nde gerçekleştirilecek.
'Yemeksepeti' ve 'Gittigidiyor' başta olmak üzere birçok girişime yatırım yapan Cem Sertoğlu, Türkiye'de girişimcilik alanındaki yatırımcılar arasında en önemli isimlerden biri.
Altınbaş Üniversitesi Öğretim Görevlisi Arzu Çakar'ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen etkinliklerde her hafta iş insanları, başarı ve başarısızlık hikayelerini, karar alırken dikkat ettikleri noktaları, yatırımlarını yaparken hangi kriterleri öncelikli tuttuklarını ve klasik ekonominin yanı sıra yeni ekonomi ile ilgili fikirlerini ve sektörlerindeki son hareketleri izleyenlerle paylaşıyorlar.
Konferanslar, öğrencilerin yanı sıra dışarıdan katılıma da açık olacak.