Ali Budak- Sağlık Bakanlığı’nın uyarılarına rağmen özel hastanelerin, acil servise gelen hastalardan ya direkt olarak ya da hastayı acil servise değil de normal polikliniğe gelmiş gibi göstererek ücret talep etmesinin ardından, şimdi de devlet hastanelerinin daha fazla para kazanmak amacıyla ‘acil servis’ oyununa başvurdukları iddia edildi. İddiaya göre, hasta bir hastaneye muayeneye gelmesinin üstünden 10 gün geçmeden yeniden hastaneye gelirse, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından hastaneye ödeme yapılmıyor. Türkiye ve İzmir’deki çoğu devlet hastanesi de, 10 gün içinde ikinci kez hastaneye gelen hastanın girişini, normal polikliniğe değil, bilgisayarda ayrıca açılan acil polikliniğine gelmiş gibi yapıyor. Bu sayede hastane, SGK’dan almaması gereken parayı alabiliyor.


‘Performans sisteminden dolayı usulsüzlük arttı’


Devlet hastanelerinde zaman zaman usulsüzlükler yaşandığını belirten Türk Sağlık Sen İzmir 1 No’lu Şube Başkanı Ahmet Doğruyol, ‘Geçenlerde bir ilçe hastanemizde yaşanmıştı. Hastaneye gelen vatandaş polikliniğe geldiğinde, 10 gün içinde tekrar hastaneye gelirse sosyal güvenlik kurumu para ödemiyor. Hastane idaresi ne yapmış orada. Vatandaş hastaneye geliyor, 5-6 gün sonra tekrar geliyor. Bu sefer onu acil polikliniğe kaydediyor. Normal polikliniğe değil, acile gelmiş gibi kaydediyor. SGK’dan para alabilsin diye. Usulsüzlük tüm hastanelerde var. Özel hastanelerde yüzde 50 oranında yapılıyorsa, devlet hastanelerinde de belli oranlarda yapılıyor. Neden yapılıyor? Devlet hastanelerimiz de artık para kazanmaya odaklandı. Yani performans sisteminden dolayı, hastanenin başarısı hastanenin gelir-gider tablosuyla ölçülmeye başlandı. Bundan dolayı da hastane idarecilerimiz, hastanelerin para kazanması çabası içine girdi’ dedi.
 

SGK’dan ekstra para kazanma


Vatandaş, hastaneye gidip bir dahiliye doktoruna göründüğünde, 10 gün içerisinde bir kez daha hastaneye giderse, SGK tarafından hastaneye para ödenmediğine vurgu yapan Doğruyol, şöyle devam etti: Yani gelen hastaya ikinci bir fatura kesilemiyor. Bu olay İzmir’de ilçe hastanemizin birinde gerçekleşti. 10 gün içerisinde vatandaş doktora ben iyileşmedim diye tekrar geldiğinde normalde dahiliye polikliniğinde dahiliye doktoru ama oradaki bilgisayarda bir tane daha buton açmış arkadaşlar acil diye, dahiliyeye kaydetmiyor, acile kaydediyor. Acile kaydedince SGK’dan para alabiliyor. Yani kurum amirlerini buna sürükledik biz. Belki bunlar isteyerek yapmıyor ama gelir elde edilsin, hastane para kazansın diye böyle oluyor. SGK’ya gönderilecek faturalar yükselsin diye yapılıyor. Örnek veriyorum, 5 lira faturalandırılacaksa, böyle olunca 7 lira faturalandırılıyor. Yani bunlar faturalandırma fazla olsun, kuruma para gelsin, kurumun ihtiyaçlarını gidersin mantığıyla yapılıyor. Tüm Türkiye’de, devlet hastanelerinin çoğu bu yola başvuruyor. Devlet hastanelerimizde hangi sebeple olursa olsun, para kazanmak öncelikli olmamalı. Birinci basamak sağlık hizmetlerinden para kazanmak öncelikli olamaz.
 

Acilden giren vatandaştan para talep edemez


Herhangi bir özel hastanenin aciline giden vatandaştan ya doğrudan para talep edildiğini ya da hastanın acile gelmiş gibi değil de normal polikliniğe gelmiş gibi gösterilerek yine para talep edildiğini belirten Doğruyol, ‘Zaten mevcut kurallar çerçevesinde de, bir trafik kazası olursa Allah korusun, en yakın bir özel hastaneye gittiğinde hastanenin kesinlikle SGK’nın ödediği paranın haricinde para talep etmemesi gerekiyor. Tabi özel hastanelerimizin kuruluş gerekçelerindeki en büyük etkenlerinden birisi de para kazanmak. Buralar aynı zamanda ticarethanedir. Bundan dolayı da daha çok nasıl fazla para alabiliriz diye düşünüyor ve onu uyguluyorlar. Acile gelen hastaları bazen kabul etmemeye çalışıyor. Acil servislerde vatandaşlardan para talep edilmemesi gerekiyor. Sağlık Bakanlığı, ne kadar uyarsa da maalesef özel hastaneler zaman zaman bunları tekrarlıyor. Bize de vatandaşlardan buna benzer şikayetler geliyor. İşte ben acile gittim şu kadar para talep ettiler ya da beni sevk ettiler gibi durumlarla maalesef karşılaşabiliyoruz’ ifadelerini kullandı.
 

‘184’ü arayın’


Hastaların da bu konularda bilinçsiz olduğunu ve bilinçlendirilmeleri gerektiğini dile getiren Doğruyol, sözlerini şöyle tamamladı: Özel hastanenin aciline giriş yaptıysa vatandaş, orada ücret ödememesi lazım. İlla ki kurum bunda ısrar ediyorsa, 184 Sağlık Bakanlığı Şikayet Hattı var. Vatandaşlar, orayı arayabilirler. Hasta ödeme yapsa dahi, haksız bir ödeme varsa vatandaşın ödediği parayı geri alabileceğini düşünüyorum.