Aykut Polatlı- İzmir'de 2011 Genel Seçimleri öncesi AKP'nin vaadi olarak temelleri atılan, gecikmeli olarak 4 yılda inşaatı tamamlanan 1670 metre uzunluğundaki Konak Tünelleri, içindeki mekanik ve elektrikle ilgili donanımları tamamlanmadan 7 Haziran seçimleri öncesi hizmete alındı. Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun 25 Mayıs'ta açtığı iki gidiş iki geliş olan tünellerde, Haziran ayından itibaren her iki tüpte birer şerit trafiğe kapatıldı. Tüneldeki eksikleri tamamlamak için yapılan çalışmalar yavaş ilerledi. Açılışın üzerinden iki ay geçmesine karşın eksiklikler tamamlanmadı.
Konak Tünelleri'nde havalandırma, haberleşme, yangın algılama ve ihbar, trafik kontrol, anons sistemlerindeki eksiklikler devam ediyor. Uzmanlar tünelin bu eksikliklerle açılmasının riskler taşıdığı ve hata olduğu uyarısı yaptı. Karayolları Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu ise hayati ve trafik güvenliğini etkileyecek eksiklikler olmadığını, montajların sürdüğünü ve gerekli önlemlerin alındığını iddia etti.

Yangın algılama ve telefon yok

Konak Tünelleri'nde henüz karayolu tünellerinde bulunması gereken standarlarda havalandırma sistemi devreye girmedi. Yangın algılama ve ihbar sistemi yok. Telefon kulübeleri konulmasına karşın içinde telefon yok. Çünkü iletişim hattı henüz kurulmadı. Olası bir kaza veya afette kullanılacak tünel içinde olması gereken iletişim sistemi bulunmuyor. Anons sistemi devreye sokulmadı. Sürücüleri hızları konusunda uyaran ve düzenleme yapan trafik kontrol sistemi de çalışmıyor.

Yapımı sırasındaki etütlerden kuşkumuz var

İzmir Şehir Planlamacıları Odası Şube Başkanı Özlem Şenyol, Konak Tünelleri'nin aceleye getirilmisinin anormal, eksikliklerin olmasını ise normal karşıladığını dile getirdi . Ülkenin içersinde bulunduğu panik ortamında insanlar üzerinde daha fazla panik etkisi yaratmak istemediklerini ifade eden Şenyol, bilmediğimiz çok daha ciddi eksiklerin olabileceğini söyledi.

Tünel başladığında fiziksel test ve etütlerin yapıldığının kamuoyuna ve kendilerine bildirildiğini söyleyen Şenyol ama test ve etütlerin ne kadar sağlıklı yapıldığı konusunda kuşkuları olduğu dile getirdi. Jeoloji Mühendisleri Odası'nın da daha önce tünelin heyelan bölgesinde olduğuna dair ifadeleri olduğunu hatırlatan Şenyol, 'Tünel deki eksiklikler nedeniyle bir felaket yaşanabileceğini söyledi.

Kent merkezindeki karadelik

Şenyol sözlerine şöyle devam etti: 'Kaçak başlayan inşaatlar devam ettiğinde olumsuz sonuçları olabileceğini söyledik. Olması gereken usul ve esaslar vardır. İnşaat ona uygun olarak ilerlemedi. Şu anda daha önceden de söylediğimiz konular, olumsuzluklar ve eksiklikler yaşanmaya devam ediyor. Bilmediğimiz bir çok konu var. Burası dayatıldı. Kaçak olarak başladı. Çok zaruri bir ihtiyaç değildi. İzmir'in daha fazla ihtiyacı olan konular varken kent merkezine bir karadelik açılmış oldu. Yamalayarak yapılan ve devam ettirmeye çalışılan bir proje. Bir panik ortamını yaratmak istemiyorum. Umarım olumsuz bir şey yaşanmaz. Araştırmaları, etütleri yapılmış denmişti. Bu yönde eksikliklerin olduğunu ise her zaman söylemiştik. Jeoloji Mühendisleri Odası'da söylemişti. Tünelin bulunduğu hat heyelan bölgesinden geçiyor. En önemlisi insan güvenliği. Birçok problem ve çelişkileri bulunan bir proje uygulamaya geçti. Ciddi olarak ilerlemesi gereken bir proje, siyasi malzeme olarak kullanıldı.

Yalçın: Tüneller bu haliyle risk barındırıyor

Makine Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Sekteri Melih Yalçın, havalandırma, yangın alarmı gibi sistemlerin eksiklik olarak nitelendirilmemesi gerektini, çünkü bunların tünelin bir parçası olduğunu söyledi. Yalçın, 'Bu donanımlar olmadan aslında bu tünel açılamaz. Çünkü herhangi bir kaza durumunda önemli riskler ortaya çıkar. Tüneller bu haliyle riskler barındırıyor. Bunlar olmadan riski göze alıp tüneli trafiğe açtılar. Bir an önce tamamlanmalı' dedi.

Uraloğlu: Trafik güvenliğini etkilemez

Karayolları 2'nci Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu ise Konak Tüneli'ndeki eksikliklerin hayati ve trafik güvenliğini olumsuz etkileyecek eksiklikler olmadığını iddia etti. Havalandırmanın otomatik olarak henüz çalışmadığını doğrulayan Uraloğlu şöyle konuştu: Biz havalandırmayı manuel olarak devreye alabiliyoruz. Otomatik olarak çalışana kadar bu şekilde uygulama yapacağız. Yangın algılama sisteminin montajı devam ediyor. Ancak, yangınla ilgili önlemleri aldık. Zaten bu eksikleri bilerek tüneli devreye almıştık. Trafik güvenliğini ve sürücülerin hayatını etkilyecek eksiklikler değil' dedi. Uraloğlu, Konak Tünellleri'nden günde 23 bin araç geçmeye başladığını, 2 ayda toplamda 1 milyonu aşan aracın zaman ve akaryakıttan tasarruf ettiğini söyledi. Uraloğlu, 'Eksikliklerden kaynaklanan risklerle ilgili gerekli önlemleri aldık. Yüklenici firma çalışmaları sürdürüyor. Eksikler tamamlanacak' dedi.
Editör: Haber Merkezi