Gonzales heykeli kırıldığı için üzgün ama Türkiye insanının gösterdiği dayanışma ile mutlu idi. Heykelinin müstehcen bulunmasını anlayamadığı gibi yapılan vandallığın kesinlikle politik sebeplere dayandığını düşünüyordu.

Kötü haberi aldığınızda neler hissettiniz?

Türk arkadaşlarım bana ilk saldırının fotoğraflarını gönderdiklerinde çok üzüldüm. İlk düşündüğüm şey heykelin yanlış anlaşıldığı oldu. Çünkü eserimin çıplaklığı asla rahatsız edici değildir, cinsellik içerikli de değildir. Şimdi ise bu teşebbüsün politik sebeplere dayandığını düşünüyorum ki bu daha çok canımı sıkıyor. Ama bugün bu olay sayesinde edindiğim Türk dostlarımın dayanışmasını ve sıcaklığını hissettim ve bu beni mutlu etti.

Bu heykeli yaparkenki düşünceniz neydi?

2012'de "Akdeniz" teması ile İzmir Uluslararası Kültür ve Sanat Festivali'ne katıldım. İzmir'i yeniliklere açık ve modern bir şehir olarak hatırlıyorum, İzmir'de çok mutlu hissetmiştim.
Projem "Müzik" ve müziğin kentleri birleştirme kapasitesi üzerineydi. Bana göre Akdeniz'deki tüm kentler ve şehirlerde yaşayanlar olarak bizlerin birçok ortak noktası var ve müzik de bunlardan biri. Heykel, Türk bir çalgı olan "zurna"yı temsil ediyor, sanırım ismi buydu, kimseye saygısızlık etmek istemem.

Heykeli onarmayı düşünür müsünüz?

Bana göre tüm dünyanın bu tip insanların barbarlıklarını görebilmeleri için bir süre bu şekilde kalmalı. Daha sonra heykelin onarımını yapmayı tabii ki düşünebilirim.

Heykelin müstehcen olarak algılanabileceği aklınıza gelmiş miydi?

Heykel çıplaklığı ile hiç kimseyi rahatsız edemez; çünkü kasıtlı bir cinsellik yok heykelde. Hiçbir zaman kimseyi gücendirecek yapıtlara imza atmadım. Bir kentin ahlakının, özgürlüğü ile oldukça alakalı olduğunu düşünüyorum. Bir kimse düşmanının sanat olduğunu düşünüyorsa bunun sebebi sanatın çatısının altında her zaman bireysel düşüncenin yatmasıdır. Sanat bizi zenginleştirir, düşünmeye iter ve bu da yöneticilerin, kendi kriterlerini dayatanların hoşuna gitmez. İşte bu yüzden sanat bu kimseler tarafından hoş karşılanmaz. Ne zaman bir sanat eseri saldırıya uğrasa o zaman insanlık, tüm dünya özgürlüğünden bir parça kaybeder.
Heykelin çıplaklığı temelsiz bir bahane. Heykele bir göz atmakla bile cinselliğin sadece üstü kapalı olarak verildiği görülebilir. Cinsel organ belirsiz bir şekilde betimlenmiştir, detay yoktur. Benim bu olaydan çıkardığım anlam, bunun yalnızca totaliter politikaların toplum üzerinde güç sahibi olmak için bizi alışmaya zorladıkları davranışlardan biri olduğu. 
Şimdiye dek heykellerimden hiçbirine bu şekilde saldırı yapılmamıştı. İzmir'deki heykelin benzerleri Fransa'da, Danimarka'da, Meksika'da, Hırvatistan'da, Kanada'da, Rusya'da ve tabii ki İspanya'da mevcut. Ve benim kültürümde hiçbir zaman yanlış bir anlama çekilmedi.

Türkiye'de başka bir projede çalışmayı düşünür müsünüz? Bu olay sizi etkiledi mi?

Türkiye'yi seviyorum, kültürünü, geçmişini, geleneklerini, folklor danslarını ve zengin müziğini seviyorum. Şimdi ise destek ve dayanışmaları ile Türk insanı ve Türkiye hakkında sevdiğim şeylerden biri daha oldu.

(İspanyolcadan çeviri: Öykü Selin Öz)

Editör: Haber Merkezi