Siyasilerden söz etmek istemiyorum.
Ancak memleketin durumunu bazıları çok iyi anlattıkları için mecburiyet demesem de bilgilendirmek amacıyla sizlerle paylaşıyorum.
CHP İzmir Milletvekili ve yeni dönem milletvekili adayı Mustafa Balbay seçim çalışmalarını önceki gün Ödemiş'teki patates tarlalarında sürdürdü.
Patates üreticileriyle ve hasat çalışanlarıyla konuşan Balbay, 'Patates tarlada 50 kuruş manavda 5 TL.  aradaki fark nereye gidiyor?" diye sordu.
Tarla sahipleri, yani üreticinin söyledikleri şunlar:
'Görüyorsunuz sabah saat 03.00'da kalkıyoruz. 04.00'da tarlaya geliyoruz. Öğle saatlerine kadar durmaksızın çalışıyoruz.  Burada 1 kilogram patatesin fiyatı ortalama 50 kuruş, peki manavda ne kadar? T utturabildiğine 3'e 5'e. Birde ithalat yapıyoruz deyip bizi ayrıca cezalandırıyorlar. 
Ödemiş patatesi Denizli'den öteye geçmiyor. Oralarda ne oluyor bilmiyoruz. İyi bir düzenleme olsa ürettiğimiz hem kıymetlenir hem sofraya daha çok patates gider. Türkiye büyüyor diyorlar. Türkiye üretimle büyümüyor, bankalarla büyüyor.  Bizim de bankalara olan borcumuz büyüyor!'
Patates tarlasında çalışanlar ise işlerinin istikrarlı olmadığını, sigortalarının olmadığını, tarlada çalışırken sırf sigortalı olabilmek için şehirde bir yerde kısa sürelide olsa işe gittiklerini söylüyor.
Türkiye'nin bir gerçeğini yine köylünün ağzından dinleyelim:
'Türkiye'de üretmek büyük bir dert.
Bizim köyde üretmeyenler, 'Hiçbir şeyimiz yok!' diyenler, gidiyor yardım alıyor.
Hayatını sürdürüyor. 
Biz ise 'Üretelim bu ülkenin ekonomisine katkıda bulunalım!' diyoruz ama adeta bunun cezasını çekiyoruz. 
Devletin, bakanlığın arada bir yaptığı açıklamalarla tarlada olup bitenler arasında hiçbir benzerlik yok.'
Küçük Menderes Ovası dünyanın en verimli ikinci ovası. 
Araştırmalar göre İtalya'daki Po Ovası'ndan sonra en verimli topraklar burada. Bereket adeta fışkırıyor. 
Yılda üç ürün alınıyor. 
Ancak bu kıymetlenmeyince ne sofraya faydası oluyor ne de üretene.
Bu arada ben de soruyorum:
Havada uçan uçağın yakıtı 1 TL.
Denizde yüzen geminin yakıtı 1 TL.
Peki tarlayı süren traktörün yakıtı neden 4 TL?

Siz çalışır mısınız?

Türkiye'nin öncü araştırma şirketi BAREM'in özel sektör çalışanlarıyla yaptığı 'Etik ve Yolsuzluk Algı Araştırması' sonuçlarına göre iş hayatında en çok karşılaşılan etik dışı davranışların başında şirket imkanlarını kişisel amaçlı kullanmak geliyor. Yolsuzluğun en çok yaygın olduğu düşünülen sektörlerin başında ise yüzde 22 oranıyla lojistik ve gümrükler yer alıyor.
BAREM'in Mart&Nisan aylarında yaptığı 'Etik ve Yolsuzluk Algı' araştırmasında iş dünyası nezdinde etik, itibar ve yolsuzluk kavramlarının nasıl algılandığını ölçmek, şirket çalışanları ile etik politikaları ve kültürü oluşturan yöneticiler arasındaki algı farklılıkları değerlendirmek amaçlandı.
Araştırma,bugün Türkiye GSMH'nin yüzde14'ünü oluşturan ve 200 binin üzerinde istihdam sağlayan 100'ü aşkın kurumsal üyesiyle çalışmalarını sürdürenTEİD (Etik ve İtibar Derneği) üyeleri kapsamında gerçekleştirildi.
Bilgisayar destekli web görüşmesiyle yapılan araştırmaya katılanların %57'si çalışan, %31'i orta ve üst düzey yöneticilerden oluşuyor.

İlk sıradakiler, lojistik ve gümrük

Özel sektöre göre yolsuzluğun en yaygın olduğu düşünülen sektörlerin başında %22 oranıyla lojistik ve gümrük geliyor.
Bu sektörleri %19 ile inşaat, %15 ile medya ve iletişim, %9 ile ilaç, izliyor. Yolsuzluğun en az yaygın olduğu düşünülen sektörlerde ise ilk sırada %13 oranıyla bilgi teknolojileri ve sivil havacılık yer alıyor.
Savunma sanayi %12, danışmanlık %8, bankacılık ve finans %8'de.
Üst düzey yöneticilerin %16'sı bankacılık ve finans sektörünü yolsuzluğun en yayın olduğu alanlar olarak belirtiyor. Araştırmaya katılanların %35'i özel sektörde yolsuzluğun yaygın olduğunu düşünüyor.

Anında ihbar!

Araştırmada 'Şirketinizde etik dışı davranış sergileyen bir çalışan görürseniz ilgili mecralara ihbar eder misiniz?' sorusuna çalışanların %93'ü 'evet ihbar ederim', %7.2'si 'hayır ihbar etmem!' yanıtını veriyor.
'İhbar etmem' diyen çalışanların gerekçeleri ise şöyle sıralanıyor: Sonuç vereceğini düşünmüyorum (%44,4), Kimliğimin ifşa edilmesinde ve sonuçlarından korkarım (%40,0), Yasal ihbar mekanizmaları yetersiz olduğunu düşünüyorum (%24,0), Ödüllendirildiğim bir sistem bulunmamaktadır (%6,0), Sektörde yolsuzluk yaygın, herkes öyle iş yapıyor (%6,0), Bilmiyorum (%16,0).

Moral aşılamak isteniyor

Bu arada her zaman olduğu gibi kısa bir Türkiye turu yapalım:
Hakkari Yüksekova Havalimanı açılışı Cumhurbaşkanı Erdoğan ve Başbakan Davutoğlu'nun katıldığı törenle gerçekleşti. Türkiye'nin 55. havalimanın adı 'Selahaddin Eyyubi' oldu. İstanbul-Yüksekova tarifeli seferleri başladı. Gebze'de kurulacak Bilişim Vadisi'nin temeli atıldı.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Işık, Bilişim Vadisi'nin 100 bin kişinin çalışabileceği zengin bir yaşam alanı olacağını belirtti.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Yıldız, yerli kömürden vazgeçilmemesi gerektiğini belirterek, 'Bu tür kazalarda eğer ithalat yönünde kararlar çıkarsa bunu ben ülkemiz adına doğru bulmam' dedi.
Turizmde Rusya kaynaklı kayıpların devam ettiğini söyleyen Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Çetin, 'Bu yıl böyle giderse turizmde 1,5 milyar dolar düzeyinde bir gelir kaybımız olacak' dedi.
Son günlerde Türkiye'nin risk algısının düzelmeye başladığını belirten Garanti Bankası Genel Müdürü Ergun Özen, bunu kur ve piyasa faizlerindeki gerilemeden de gözlemleyebildiklerini söyledi.
Fujitsu, Japonya dışında yatırım yapılacak öncelikli 10 ülke belirledi. Yatırım yapılacak ülkelerden biri Türkiye olacak.
Döviz kurlarında yaşanan değişiklikler THY'yi harekete geçirdi. Şirket, dış hat bilet fiyatlamasında eurodan dolara geçiş yaptı.
İshak Alaton Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanlığı'ndan istifa etti ve yerine İzzet Garih getirildi. Alarko Holding'den Kamuyu Aydınlatma Platformu'na yapılan açıklamada, Yönetim Kurulu Başkan Vekilliği görevine de Vedat Aksel Alaton'un atanmalarına karar verildiği belirtildi.

Teşekkür ederim

14 Mayıs'taki yazımda eski Bornova Belediye Başkanı, CHP İzmir Milletvekili adayı Prof. Dr. Kamil Sındır'ın, konuşmasında asgari ücretin en az bin 500 lira olmasının zorunluluk olduğunu dile getirdiğini belirtmiş ve bu arada  4 kişilik bir ailenin açlık sınırının bin 424 lira olarak açıklandığını söylemiştim.
Türkiye İstatistik Kurumu Başkanlığı Daire Başkan V. Meral Daşkıran bililendirme notu göndermiş.
Meral Daşkıran, 'Türkiye İstatistik KUrumu (TÜİK) en son 2009 Yoksulluk Sonuçları haber bülteninde açlık ve yoksulluk sınırlarına ilişkin tahminlerini yayımlamıştır. Sonraki yıllarda ise sadece cari satınalma gücü paritesine (SGP) göre 2.15 dolar ve 4.3 dolar olarak belirlenen yoksulluk sınırları altında kalan fert sayısı tahminleri kamuoyuyla paylaşılmıştır. Dolayısıyla yazınızda geçen 142 TL. Değeri, TÜİK'in resmi istatistik değildir' demiş.
Bilgilendirmesi için Daire Başkan V. Meral Daşkıran'a teşekkür ederiz.
Keşke her resmi kurum böylesine duyarlı olsa ve sağlıklı bilgileri bizimle, yani okuyucularımızla paylaşsa.

***

DİP EKSPRES

Göç sorunu görüşülecek


'Disiplinlerarası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu' 29-30 Mayıs tarihlerinde İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi (İZÜ) Halkalı Merkez Kampüsünde düzenlenecek.
Sempozyum hakkında açıklama yapan İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Kadir Canatan; yaşanan siyasi gelişmeler ve çatışmalar neticesinde bugün Ortadoğu başta olmak üzere tüm Dünyanın hareket halinde olduğunu ve bu konuda üretilen politikaların yetersiz kaldığını ifade etti. Canatan, '1990 yılında dünya genelinde uluslararası göçmenlerin sayısı 154 milyon, 2000 yılında 175 milyonken 2013 yılında 232 milyona ulaştı.
Uluslararası göç tüm dünyada, özellikle de Türkiye ve komşu ülkelerde bütün hatlarıyla önemli bir mesele haline geldi.
Bugün ülkemizde yaklaşık 2 milyon Suriyeli göçmenin sığındığı biliniyor.
Bu dinamiğin bizi etkilememesi mümkün değil. Ancak savaş nedeniyle gelen göçmenler bu meselenin sadece bir boyutu.
Türkiye, hem göç alan, hem de göç veren bir ülke olarak Dünya üzerindeki bu hareketlilikte önemli bir role sahip.
Ancak Türkiye'deki göçün ana faktörlerini ve engellerini kavrayabilmek için bu alanda yapılmış fazla çalışma yok.' dedi.