İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü verilerine göre, Marmaris’e deniz, kara ve hava yolu ile 2009 yılında 186 bin 689, 2010 yılında 227 bin 709, 2011’de 256 bin 890 turist geldi. Dünya Turizm Örgütü’nün (WTO) verilerine göre, son 3 yılda Türkiye’ye gelen turist sayısında yüzde 17,8 artış kaydedildi. Ancak turist başına ortalama harcama yüzde 20 geriledi. Turistlerin kişi başı en yüksek harcamayı 2005 yılında 680 dolarla, en düşük harcamayı da 2011’de 300 dolarla yaptığı belirlendi. Farklı turizm sektörleri tarafından yapılan anketlerde de düşüş gösteren rakamlar, Marmaris İlçesi’ndeki işletmecileri endişelendirdi. Gelen turist sayısının artmasına rağmen umduğunu bulamayınca şikayetçi olan turizmciler de çoğalmaya başladı.

Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Marmaris Bölgesel Yürütme Kurulu Başkanı İsmail Özbozdağ, WTO’nun açıkladığı rakamların, Türkiye’de "Bir paket sigara fiyatına ucuz turizm" yapılmasından kaynaklandığını savundu. Dünya çapında ve Türkiye’de turizme yönelik istatistiklere bakıldığında Marmaris’te sektörün ekonomik olarak kan kaybettiğini dile getiren Özbozdağ, şöyle dedi:

"Marmaris’te 60 bin yatak kapasitesi mevcut. Bu yatağın 25 bin tanesi kalitelidir ve her yıl dolar. Önemli olan kalan yatakları yani tesisleri kaliteli hale getirmektir. 6 yılda döviz kurlarında yüzde 30 kaybetmemiz, turistlere yapılan kötü muamelelerin imajımızı bozması, hükümetin yaptığı zamlar, Avrupa’daki ekonomik kriz, ’Arap Baharı’ olarak adlandırılan halk ayaklanmaları hepsi üst üste gelince bazı işletmecilerimizde serbest piyasa düşüncesi oluştu. Serbest piyasaya ayak uyduran turizmciler günü kurtarma düşüncesiyle fiyatları neredeyse bir paket sigara fiyatına kadar çekti. Gelen konukların niteliği düşüp, turistin giderek daha az para harcaması da seyahat acentelerini, konaklama işletmelerini ve esnafı darboğaza soktu. Serbest rekabet adına yapılan hatalar ürünlerimizin ve emeklerimizin çok ucuza satılması gerçeğini beraberinde getirdi. Bu olumsuz tabloyu değiştirmek için planlı, programlı ve bilimsel çalışmalar yürütülmeli. Öncelikle, ucuz turizm anlayışı terk edilmeli. Konuklara sunulan hizmet ve ürünlerin kalitesi artırılmalı. Daha sonra da fiyatlarımızı yukarıya çekmeliyiz."

"BEDAVA ÜRÜN SATMAMALIYIZ"

Marmaris Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Şükrü Ayyıldız, 10 yıldır ’ucuz turizm yapmayın’ diye işletmecileri uyardığını belirtti. Oda olarak Marmaris’te dört yıldızlı otel işlettiklerini kaydeden Ayyıldız, şöyle dedi:

"Konaklamaya neredeyse bedavaya fiyat veriliyor ve bu teklifleri kabul etmiyoruz. Geçen yıl yaptığımız tadilatla kalitemizi artırarak yüksek fiyatlardan oda sattık ne zarar ettik ne de kar. Şu an gelen turistlere 3 ile 5 sterlin arasında oda satıldı. Konaklat, yedir, içir ve memnun et sonra kazanma. Ekonomik olarak kazanmadıktan sonra turist gelmesin. Turizmde işletmeciler para kazanmak istiyorlarsa tesisini kaliteli hale getirerek hizmetini birinci sınıf yapmalıdır. Kaliteli tesisler bir araya gelerek koordineli şekilde hareket etmeli. Oluşturulacak güç birliği ile geçmiş yıllarda ki ekonomik istikrarı sağlarız."

"PARA KAZANMAK İÇİN KALİTEMİZİ ARTIRMALIYIZ"

Güney Ege Turistik Otelciler Birliği (GETOB) Başkanı İlhan Açıkgöz de, zengin turistleri çekmek için işletmelerin kalitelerini artırmaları gerektiğini söyledi. Marmaris’in, eşsiz doğası ve kültürü ile yabancı turistlerin gözde mekanlarından biri olduğunu kaydeden Açıkgöz, şöyle devam etti:

"Dünyanın birçok turistik kentinde bizdeki imkanlar yok ama kazançları bizden fazla. Bunların en önemli nedenlerinden biri tesislerinin kaliteli olmasıdır. Bir yatak, klima ve derme çatma banyo ile turizm dönemleri bitti. Marmaris’e yılda 300 bin kişi ve kişi başı 10 sterlin konaklamalı turist getireceğimize kalitemizi artırarak kişi başı 50 sterlin oda fiyatlı ve yarısını getirerek daha fazla para kazanmak zorundayız. Bunu yapabilmemiz için turizmci, yerel yönetim, kamu kurum kuruluş ve odalarla toplantılar düzenlenerek yapılacaklar bilimsel olarak çıkarılıp koordine sağlanmalıdır."