“Körfezi kısa sürede temizleyeceğiz”
Büyük Körfez Projesi kapsamında yürütülen kapsamlı çalışmaların en önemlilerden birinin ekipman alımı olduğunu söyleyen İZSU Genel Müdür Yardımcısı Gülay Demircioğlu, “Şu an römorkörümüz denizde. Kazıcı emici tip gemimiz de denize indirildi. Böylelikle Körfez’de, dere ağızlarında ve sığ olan noktalarda sirkülasyon kanalının açılması çalışmalarını gerçekleştireceğiz. Halen ÇED çalışmalarını yürütüyoruz. Alacağımız izinler ve onaylar sonrasında kendi gemilerimizle daha hızlı, seri ve programlı bir şekilde çalışmalarımızı yürüteceğiz. Amaçlarımız ve hedeflerimize daha kısa sürede ulaşacağız” dedi.
Türkiye’de bir ilk
D.E.Ü. Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü Deniz Teknolojisi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi ve aynı zamanda İZSU Yönetim Kurulu Üyesi olan Doç. Dr. Gökdeniz Neşer, böyle bir çalışmanın koordinasyonunda yer almaktan büyük mutluluk duyduğunu söyledi. “Meltem İzmir” in Türkiye’de bir ilk olduğunu söyleyen Neşer, “Tarama gemileri ülkemizin tersanelerinde yapılıyor ama bu teknolojiyi kullanarak yapılan Türkiye’deki ilk gemidir. Bu gemiyi biz Türkiye’de bu alandaki gelişmelerin bir fitilleyicisi olarak da görüyoruz. Saatte 4 bin metreküp sulu madde kapasiteli kesici-emici tip tarama gemimiz, diğer tarama gemilerinin günlük sekiz saat çalıştığını düşünürsek, 8 kat daha hızlı. Bu anlamda Meltem İzmir’in ‘Yüzülebilir Körfez’ hedefinin en önemli emekçilerinden biri olacağını düşünüyorum” diye konuştu.
Geminin özellikleri
KDV hariç 5 milyon 850 bin liralık yatırımla bir Türk firmasına yaptırılan tarama gemisi Meltem, 14 metre derinliği tarayabilecek. Geminin maksimum katı madde taşıma kapasitesi saatte 800 ton, yüzde 20 oranında katı madde içerdiğinde de saatte 4 bin ton olacak. İZSU, halen DLH tekneleri ile yapılan tarama çalışmalarında günde sadece 1000 metreküp civarında tarama yapabiliyor.
Kesici-emici tarama gemisine lojistik destek sağlayacak römorkör İmbat ise, tarama gemisinin çalışma sahasına sevkinde, tarama gemisine ekipman ve personel taşımada, ayrıca İZSU’nun Körfez suyu kalitesinin ölçümü ve takibi ile ilgili yürüttüğü çalışmalarda kullanılacak. KDV hariç 1 milyon 380 bin Euro’ya mal olan yine “yerli üretim” römorkör, minimum yakıt tüketimi ile çalışacak. römorkör, 14.75 metre boyunda ve 6.40 metre genişliğinde. 10 ton çekme gücüne sahip römorkörün derinliği ise 2.5 metre.
Editör: Haber Merkezi