Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2024-2025 eğitim öğretim yılı için "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" adıyla yeni bir müfredat taslağı hazırladı ve kamuoyunun görüşüne sundu. Özellikle 12. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersindeki değişiklikler, taslağın en çok konuşulan noktası oldu.
Taslak özellikle 12. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersindeki değişiklikler ile kamuoyunun dikkatini çekiyor. Bu değişiklikler arasında bazıları destek görürken, bazıları ise tartışmalara neden oluyor.


Müfredata Eklenen Yeni Başlıklar Neler?


Yeni taslakta yer alan ve daha önce müfredatta bulunmayan başlıklar şunlar:
Mavi Vatan konusu, Türkiye'nin deniz yetki alanlarına ilişkin bilgileri öğrencilere kazandırmayı hedefliyor.
Sığınmacı sorunu, Türkiye'nin bu küresel meseleye yaklaşımını ele almayı amaçlıyor.
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, Türkiye'nin 2017 yılında yürürlüğe giren yeni yönetim sistemini konu ediniyor.
Filistin Meselesi, bu bölgedeki sorunun tarihsel arka planı ve günümüzdeki durumu ile ilgili bilgileri içeriyor.
Dağlık Karabağ Sorunu, Kafkasya bölgesindeki bu sorunun anlaşılmasına yönelik öğrencilerde farkındalık oluşturmayı amaçlıyor.
Tartışmalı Değişiklikler Nelerdir?
Yeni taslağın en çok tartışılan yönlerinden biri, Ermeni meselesi ile ilgili değişiklik. Taslakta, önceki müfredatta yer alan "Ermeni sorunu/tehciri" ifadesi yerine "asılsız Ermeni iddiaları" ifadesi kullanılıyor. Benzer şekilde "Pontus meselesi" de "asılsız Pontus iddiaları" olarak değiştirildi. Bu değişiklikler, tarihsel gerçeklerin objektif olarak ele alınmadığı şeklinde eleştiriliyor.
Diğer bir tartışmalı konu ise anayasa karşılaştırmasıyla ilgili değişiklik. Yeni taslakta, daha önceki müfredatta yer alan 1961 ve 1982 Anayasaları'nın karşılaştırılması yerine, Kanun-i Esasi ile 1921 ve 1924 anayasalarının benzer ve farklı yönlerini karşılaştıran bir tablo hazırlanması istenebileceği belirtiliyor. Bu değişiklik de eleştiriliyor.
Öğrencileri Bekleyen Yeni Çalışmalar Neler?
Yeni müfredat taslağı, öğrencilerin daha aktif öğrenme yöntemleriyle karşılaşacağı yeni çalışma türlerini de içeriyor. Bu çalışma türlerinden bazıları şunlar:
Öğrencilerden, şehit diplomatların anısına bir "Şehit Diplomatlar Albümü" oluşturmaları istenebilecek.
Aliya İzzetbegoviç, Rauf Denktaş, Dr. Sadık Ahmet gibi önemli şahsiyetlerin hayatlarını ve eserlerini inceleyerek biyografilerini hazırlamaları ve sunmaları öğrencilerden beklenebilecek.
Birleşmiş Milletler'e Kıbrıs'taki Türklerin yaşadığı sorunları anlatan bir rapor hazırlanması ödevi verilebilir.
PKK/PYD, DEAŞ ve FETÖ terör örgütlerinin Türkiye'ye verdiği zararları açıklayan çalışmalar öğrencilere yaptırılabilir.
Müfredattaki Diğer Değişiklikler Neler?
Yeni taslak, ezberci eğitim anlayışından uzaklaşarak beceri odaklı bir yaklaşımı benimsiyor. Bu kapsamda;
Konu yoğunluğu azaltılarak daha sade bir müfredat oluşturulması hedefleniyor.
Öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanıyor.
Seçmeli ders imkanlarının artırılmasıyla öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre daha fazla seçme özgürlüğü sağlanacak.
Yabancı dil eğitimine erken yaşta başlanması ve dil becerilerinin geliştirilmesi için yeni düzenlemeler getirilecek.

Milli eğitim bakanlığı açıkladı! | Okullar yarın tatil mi? Milli eğitim bakanlığı açıkladı! | Okullar yarın tatil mi?

MEB'in hazırladığı yeni müfredat taslağı, eğitim camiasında ve kamuoyunda farklı tepkilere neden oldu. Taslağı destekleyenler, güncellenmiş ve milli değerlere uygun bir müfredatın gerekli olduğunu savunuyor. Eleştirenler ise bazı değişikliklerin ideolojik kaygılarla yapıldığını ve tarihi gerçekleri yansıtmadığını ifade ediyor.

Editör: Sude Kula