Türk zeytin ve zeytinyağı sektörü, ABD pazarındaki payını artırmak için büyük bir atılım gerçekleştiriyor. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği’nin öncülüğünde düzenlenen "Sektörel Ticaret Heyeti" programında, Türkiye’nin bu alandaki potansiyeli tanıtıldı.
Türkiye, ABD pazarında hedefi büyüttü
Dünya genelinde sofralık zeytin üretiminde lider konumda olan Türkiye, zeytinyağı ihracatında da iddialı adımlar atmaya devam ediyor. ABD’nin yıllık 4 milyar dolarlık zeytin ve zeytinyağı ithalatından daha büyük bir pay almak isteyen Türk üreticileri, sektörel ticaret heyetiyle ABD’deki önemli market ve distribütör firmalarıyla bir araya geldi.
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) tarafından organize edilen heyet kapsamında, Türk firmaları Costco, Trader Joe’s, Sprouts Farmers Market, Ralph’s Supermarket ve Gelson’s Supermarket gibi perakende devlerini ziyaret etti. Heyet ayrıca ABD’nin en büyük doğal ve organik gıda fuarlarından biri olan Natural Products Expo West’e de katılarak küresel pazardaki son trendleri yakından inceledi.
160’tan fazla iş görüşmesi gerçekleştirildi
ABD pazarında rekabet gücünü artırmak isteyen Türk firmaları, Anaheim’da düzenlenen B2B (iş görüşmeleri) etkinliğinde ABD’nin farklı eyaletlerinden gelen 45 firma ve 63 sektör temsilcisiyle 160’tan fazla toplantı gerçekleştirdi.
EZZİB Başkanı Emre Uygun, ABD’de düzenlenen toplantılarla ilgili şu bilgileri paylaştı:
Kuzey Amerika Zeytinyağı Birliği (NAOOA) İcra Direktörü Joseph Profaci, ABD’deki zeytinyağı pazarı ve tüketici alışkanlıkları hakkında heyete önemli bilgiler verdi.
Sprouts Farmers Market, Costco, Amazon Fresh, Walmart ve Rainbow Acres Natural Foods gibi perakende devlerinin broker ve satın alma ekipleriyle bağlantılar kuruldu.
BMA USA, Garcia De La Cruz, Mandia Corporation ve Ciberia International gibi büyük toptancı ve distribütör firmalarla iş birliği fırsatları değerlendirildi.
Türkiye’nin son 20 yılda zeytincilik sektörüne büyük yatırımlar yaptığını belirten Emre Uygun, sofralık zeytin üretiminde dünya birincisi konumuna geldiklerini, zeytinyağı üretiminin ise 475 bin tona ulaştığını vurguladı.
Türkiye, 2023/24 sezonunda ABD’ye 199,5 milyon dolarlık zeytinyağı ve 16 milyon dolarlık sofralık zeytin ihracatı gerçekleştirdi. Ancak, ABD’nin toplam zeytin ve zeytinyağı ithalatı 4 milyar doları buluyor. Türk zeytin ve zeytinyağı sektörü, bu dev pazarda yüzde 10 pay almayı hedefliyor.
EZZİB Başkanı Uygun, "Zeytin ve zeytinyağı üretimimizdeki artışı, daha fazla katma değer yaratarak değerlendirmek zorundayız. ABD, bu anlamda en önemli hedef pazarlarımızdan biri” diyerek sektörel ticaret heyetinin önemine vurgu yaptı.
ABD’ye açılan kapı: Türk firmaları sahada
3-8 Mart 2025 tarihlerinde gerçekleştirilen "ABD Sektörel Ticaret Heyeti" organizasyonuna EZZİB Başkanı Emre Uygun’un yanı sıra Başkan Yardımcıları Davut Er ve Kadri Gündeş de katıldı. Heyette Türkiye’nin önde gelen 12 zeytin ve zeytinyağı ihracatçısı yer aldı:
BALSARI YAĞ SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
EGE NKM GIDA SAN. TİC. A.Ş.
EKER GIDA NAK.İNŞ.SAN.TİC.ŞTİ.
EROĞLU YERLİ ÜRÜNLER GIDA HAYV. SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
KAHRAMAN YAĞ VE GIDA SAN. TİC. LTD. ŞTİ.
SAVOLA GIDA SAN. TİC. A.Ş.
TARİŞ ZEYTİN ZEYTİNYAĞI T.A.Ş.
TERMES TARIM SAN. VE TİC. LTD. ŞTİ.
UYGUN RAFİNE YAĞ SAN. VE TİC.LTD.ŞTİ.
VERDE YAĞ BESİN MADDELERİ SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
YENİÇAĞ GIDA SAN. VE TİC. A.Ş.
ZER ZEYTİNCİLİK SAN. VE TİC. A.Ş.
Bu firmalar, Türkiye’nin ihracat potansiyelini artırmak ve ABD’deki pazar payını genişletmek için yoğun temaslarda bulundu.