1 Nisan şakası gibiydi YGS. 2012 YGS'de tüm puan türlerine göre, en başarılı iller Burdur, Ankara ve Karabük; en az başarısız illerse Van, Hakkari ve Şırnak oldu. Geçen yıl, tüm puanlarda en başarılı il Yalova olmuştu. Geçen yıl 180 puan olan barajı aşan öğrencilerin oranı yüzde 80 iken, bu sene oran yüzde 72'ye düştü.

Doğru yanıt oranına bakıldığında, Türkçe testinde 77 bin 429 aday (geçen yıl 142 bin 752 aday), Sosyal Bilimler testinde 9 bin 652 aday (geçen yıl 4 bin 925 aday), Temel Matematik testinde 35 bin 892 aday (geçen yıl 30 bin 633 aday), Fen Bilimleri testinde 22 bin 313 aday (geçen yıl 18 bin 69 aday) 35 ve üzerinde soruya doğru yanıt verdi. 4'ün altında doğru yanıt veren aday sayısı ise Türkçe testinde 31 bin 249 aday (geçen yıl 15 bin 99), Sosyal Bilimler testinde 253 bin 918 aday (geçen yıl 197 bin 703 aday), Temel Matematik testinde 870 bin 80 aday (geçen yıl 700 bin 800 aday) Fen Bilimleri testinde 1 milyon 260 bin 795 aday (geçen yıl 1 milyon 134 bin 899) oldu.

YGS'ye baş vuran aday sayısı        : 1. 895.476
Sınavı geçerli sayılan aday sayısı    : 1.837.344
0 (sıfır) alan aday sayısı               : 50.805

Biraz daha istatistik yapalım. Sınavı geçerli sayılan 1 milyon 837 bin 344 adaydan 50 bin 805'i 'sıfır' aldı. 700 bin aday matematikteki içler acısı durumu gözler önüne sererek sıfır çekti. 2012 YGS'de sıfır puan alanların oranı, geçen iki yıla göre artış gösterdi. Bu yıl 50 bin 805 adayın puanları 0.5'ten küçük olduğu için hesaplanmadı. Söz konusu sayı geçen yıl 38 bin 269, 2010 yılında ise 14 bin 156 olarak gerçekleşmişti.

Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji derslerindeki başarı oranının son 3 (üç) yıldır düşmesi düşündürücü olsa gerek. Aslında açıkça söylemek gerekirse öğretemiyoruz Matematik ve Fen Bilimlerini. Ezberci sistemde yetişen öğrenciden alamadığı, kavrayamadığı, uygulayamadığı, analiz ve sentez edemediği bilgiyi değerlendirmesini istiyorsunuz bu sınavda ve tabi ki sonuç hüsran. 

Bir teklifim var bu anlamda. Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı tüm resmi ve özel liselerde sorulan yazılı sorularıyla YGS veya LYS sorularını karşılaştırsak sonuç ne olur acaba? Söyleyeyim sonucu. MEB ile ÖSYM arasında hiçbir entegrasyon olmadığı çıkar ortaya. Acı gerçek ise şu: Öğrenciler bildikleri konulardaki soruları maalesef yapamıyorlar. Garip. Konuyu bileceksin ama soruyu çözemeyeceksin. Aslında garip marip değil. Gün gibi ortada her şey. Okullarda verilen eğitim ve ölçme değerlendirme sistemi ile ÖSYM'nin soru sistemi uyuşmuyor, örtüşmüyor. 2010 YGS zordu, 2011 daha zor, 2012 ise en zor. 2013 nasıl olacak acaba?

Bu zor YGS'nin LYS'ye etkisi yüzde 40 olamaz bu durumda. Uzun Türkçe sorularıyla yorulan öğrencilerden MF alanında olanların önemli bir kısmı neredeyse Sosyal Bilimler sorularına hiç dokunamadılar. Aynısı TM öğrencileri içinde geçerli. Bana göre test ortalamalarının düşmesi, adayların aldıkları YGS puanlarının LYS'ye etkisini farklılaştıracak ve YGS'nin LYS'ye etkisi yüzde 29-32 aralığında gerçekleşecektir.  Bu sene farklı katsayı uygulamasının da kaldırılması nedeniyle MF alanında okuyan öğrencilerin bir bölümünün TM alanında tercih yapma fikrine de sıcak bakacakları gibi bir durum çıkarıyor ortaya. Rehber öğretmenlerin tercih yaparken çok titiz olmaları gerekecek bu tercih döneminde.

Bence MEB sistemi ve eğitimciler YGS ve LYS'nin çocuklarımızın geleceği olduğu gerçeğinden hareketle stratejilerini gözden geçirmeli ve yeniden yapılanma çalışmalarına hız vermelidirler. Bu başarısızlığın nedenini başka yerlerde aramanın mantığı yoktur. Ülkemizin genç nüfus oranı sınavsız sisteme müsaade etmeyeceğine göre bu sınavlarda başarılı olmanın yolu liselerdeki eğitimi gözden geçirmek ve ÖSYM ile MEB'i entegre etmektir.