Hızla değişen dünyamızda yerini alabilecek bireyler yetiştirmede en önemli görev tabi ki öğretmenlere düşmektedir. Bu hızlı değişime ve yeniliklere ayak uydurabilecek, teknolojiyi kullanabilen ve donanımlı bireyler yetiştirmenin yolu okuldan, sınıftan ve öğretmenden geçer. Bu nedenle etkili bir okul ve sınıf yönetiminin var olması gerekliliği kaçınılmaz olarak karşımıza çıkmaktadır. Etkili bir sınıf yönetimi olmaksızın sınıf ortamında öğrenciye kazandırılmak istenen davranış biçimlerinin istenen düzeyde gerçekleşme ihtimali son derece zayıftır.

Sınıf yönetimi kaynakları örgütlemeyi, çevreyi etkili bir biçimde düzenlemeyi, öğrenci gelişimini gözlemeyi, ortaya çıkabilecek öğrenci sorunlarını önceden tahmin edebilmeyi içerir. Öğretmenin yönetim becerileri sınıf içi kadar aile, okul çevresi, toplum ve okul kültürü gibi diğer sistem öğelerini kapsayan geniş bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Sınıf yönetiminin değişkenlerini öğretmen, öğrenci, okul programı, eğitim ortamı, eğitim yönetimi, aile ve çevre olarak sıralayabiliriz. Ancak bu değişkenler içerisinde en stratejik olanı öğretmenlerdir. Çünkü eğitim süreçlerinin düzenlenmesinden ve yürütülmesinden öğretmen sorumludur. Öğretmen bir yandan bilgi, beceri ve tutumlarıyla öğrencilerinin eğitimi görevini yürütürken diğer yandan davranışları ile onları etkiler. Öğretmenin samimi, anlayışlı sabırlı olması öğrenciyi olumlu düşünmeye sevk edecek; aksi davranışlar ise öğrenci üzerinde olumsuz etki yaratacaktır. Bu nedenle öğretmen, öğrencilerin davranış sorunlarını ortadan kaldırmak ve olumlu bir sınıf ikliminde öğretme ve öğrenme çevresinin yaratılması ve sürdürülmesi için gerekli olan hazırlıkları yaparak uygulayabilmeli ve sürdürebilmelidir.

Öğretmenin neşeli, mutlu ve kendine güvenli hali güdü tersi görüntüler olumsuz etki yapmaktadır. Öğretmenin duygusal durumu, sınıfta rahat olup olmaması her türlü kararını etkilemektedir. Olumsuz duygular tepkimeler neticesinde karar veren öğretmenlerin etkili karar verebileceklerini söyleyebilmek zordur. Bu nedenle öğretmenlerin problemlerinden arınarak sınıfa girmeleri, daha etkili karar alıp uygulamalarını sağlayabilir.

Etkili öğretmen davranışları ile ilgili olarak uygulamalı bir yaklaşımı benimseyen Fontana, etkili sınıf yöneticileri olacak öğretmenlere, uygulamaları gereken temel kuralları şu şekilde ifade etmektedir. Bunlar, öğretmenlere yapılabilecek en iyi tavsiyelerdir de aslında.

Dakik olun: Çoğu sınıf problemleri, öğretmenin sınıfa geç gelmesi ile başlar. Derse zamanında gelmeniz öğrenciyi ve dersi önemsediğiniz görüntüsünü verir.

İyi hazırlanın: Derse iyi hazırlanmak, öğretim hedeflerine ulaşmak için önemlidir. Öğrenci öğrenmek için oradadır. Öğrenme hedeflerine ulaşılması sizin derse etkili bir biçimde hazır olmanıza bağlıdır.

Hızlı bir şekilde derse başlayın: Öğrencilerin dikkatini ve katılımlarını sağlayacak yöntemlerle başlayarak derse hızlı ve kararlı bir başlangıç yapın.

Tüm sınıfın katılımı konusunda ısrarcı olun: Konuyu açıklamaya başlamadan tüm sınıfın dikkatini derse toplayın.

Sesinizi etkili bir biçimde kullanın: Ses, öğretmenin sınıfla olan etkileşiminde en önemli öğedir. Sesini etkili kullanan bir öğretmen öğrencinin dikkatini toplamada, sesini etkili kullanamayan bir öğretmene nazaran daha avantajlıdır.

Karışıklıklarla uğraşabilmek için açık stratejileriniz olsun: Beklenmeyen bir     durumda nasıl davranılacağı bilinirse sorunlar kolayca halledilebilir.

Karşılaştırma yapmaktan kaçının: Öğrenci performansları hakkında karşılaştırma     yapmak sınıfta bölünmelere neden olabilir. Düşük performanslı öğrencilerin tamamen     kaybedilmesine yol açabilir.
Verdiğiniz sözleri tutmaya dikkat edin: Verilen sözlerin tutulmaması sınıfta güveni     zedeleyebilir.

Sınıfı amacına uygun bir biçimde organize edin: Oturma düzeni, araç ve gereçlerin uygun bir biçimde yerleştirilmesi iyi bir organizasyon için gereklidir.   

Öğrencilerin problemleri ile ilgilenin: Öğrencinin ders içi ve ders dışından     kaynaklanan problemleri ile ilgilenmek öğrencinin derse katılımını artırabilir.


Sınıf yönetiminde öğretmen daima etkin olmalıdır. Etkili öğretmenlerin sınıf içi davranışları değerlendirildiğinde yönetim açısından liderlik özellikleri gösterdiği, duygusal yönden ise öğrencilere yakın duran, onların sınıf içi ve sınıf dışındaki problemlerine eğilen bir yol izlediği söylenebilir.