'Paralı tweetçilik' meslek oldu

Sanal alem ve sosyal medya, gerçek hayatın ayrılmaz bir parçası oldu.

'Paralı tweetçilik' meslek oldu
22 Nisan 2012 Pazar 19:06

Artık birçok kişi ve kurum, başta 'sanal' diye küçümsenen bu dünyanın parçası olmak için mücadele ediyor. Markalar imajları ve reklamları, siyasetçiler seçim sonuçları ve politikaları, sanatçılar hayranlarıyla ilişkileri, sıradan insanlar da dostlukları için sosyal medya ile ilgileniyor... Ünlü olmayan insanlar da takipçileri ve yazdıklarıyla sosyal medyada bir kanaat önderi haline gelebiliyor. Twitter ve Facebook gibi mecralarda çok sayıda takipçiye ulaşabilmiş kişiler, bu durumu reklam aracına çevirip para da kazanabiliyor.

50 TL'ye 6  bin takipçi

'Sosyal medya' oldukça kuvvetli bir iletişim aracı. Elbette onu da 'kötü'ye kullananlar olması şaşırtıcı bir durum değil. Facebook'ta 'beğenme' olarak karşımıza çıkan sahte tıklamalar, Twitter'da 'takipçi satın alma' oluyor. Mesela sadece 80 tweet'i olan, adı sanı bilinmeyen bir kullanıcı görüyorsunuz ama takipçi sayısı 10 binlerle ifade ediliyor. İşte bu noktada, akıllara 'Bu takipçiler sanal olarak şişirilmiş olabilir mi?' sorusu geliyor...
Yurtdışında 'sanal takipçi' hizmeti sunan birçok site var. Kimisi 250 dolara 5 bin takipçi satıyor, kimisi 150 dolara 7 bin 500 takipçi... Her keseye göre 'çözüm' mevcut. Bu şekilde yurtdışından 'takipçi satın alanların' yabancı takipçileri oluyor haliyle... Durumun fark edilmesine neden olan 'yabancı takipçiler' yerine 'yerli çözümler' de hemen üretilmiş. 'Sanal takipçi' satan yerli firmaların fiyatları daha uygun.
50 TL'ye 6 bin takipçi almak mümkün ama uygulamanın etik yanı büyük tartışma konusu. Çünkü bu ticaretin yapıldığı bazı ortamlarda (internet siteleri ve forumlarında) çarşaf çarşaf dolandırıcı listeleri oluşturulmuş. Unutulmamalı ki takipçiler de gerçek değil sanal!

'Yumurta' takipçiler

Magazin basınında bir süre önce Erol Köse, Gülben Ergen, Şahan Gökbakar, Ece Erken, Hülya Avşar ve Cem Yılmaz gibi ünlülerin internet korsanlarına para ödeyerek 'yumurta kafa takipçi' satın aldıkları iddia edilmişti.

-Twitter kullanıcıları, üye olduklarında otomatik olarak yumurta şeklinde bir avatara sahip oluyor. Profilini düzenleyen kullanıcı bunu istediği bir fotoğrafla değiştirebiliyor. Gerçek kullanıcılar, genellikle yumurtayı hemen sevdikleri bir fotoğrafla değiştirdikleri için 'yumurta kafa kullanıcı' sahte olarak algılanıyor.-
Bu durumun net olmadığını biliyoruz. Çünkü bu ünlülerin bazıları önemli ajanslarla çalışıyorlar ve bu şekilde Twitter'ın öneri listesinde öne çıkıyorlar. 'Yumurta kafa' olarak nitelenen birçok aktif olmayan takipçileri olduğu doğru... Ancak 100 binlerce kişinin hesap açsa da Twitter kullanmaya devam etmediğini düşünürsek, ilk öneri olarak takip listesine bu ünlüleri ekledikten sonra Twitter hesaplarını 'yumurta kafa' bırakmaları ve Twitter'a bir daha uğramamaları anlaşılabilir bir durum. Dolayısıyla bu ünlülerin takipçileri arasında bol bol 'yumurta kafa' olması normal.
İnternet siteleri ve forumlar aracılığıyla çok sayıda takipçi ve retweet satan kişi mevcut.
(Retweet: Yazdığınız bir tweet'in bir takipçiniz tarafından kendi takipçilerine gönderilmesi. Bu, şunun için önemli; binlerce kişilik takipçi listesi olan birinin sizin tweet'inizi retweet yapması başkalarının sizi takip etmesi için referans oluyor. Üstelik tweet'lediğiniz şey 'mühim' sınıfına giriyor)

Retweet-takipçi pakedi

Takipçi satan uygulamaların birçoğu aynı zamanda retweet uygulamaları da satıyor. Örneğin belirli bir ücret karşılığında en az  50 retweet vaat edebiliyorlar. Takipçi ve retweet'i paket haline getiren siteler bile var.
Peki, retweet edenler kim? Takipçi sayısını artırmak için retweet yapılmasını şart koşan sitelerin kullanıcıları ve daha çoklukla 'bot'lar (Otomasyon programcıkları).
Forumlarda da pek çok ilana rastlayabiliyorsunuz. Mesela retweet ettiğiniz reklama tıklama başına  0,15 dolar önerenler var. Bazı kullanıcılar DM'den (direkt mesaj-kullanıcılar arası, sadece iki kişinin görebildiği mesajlar) atılan isteğinize retweet vaat ediyor. Güvenilirlik meselesi yine büyük soru işareti...
Sosyal medyanın gücünü kullanmak isteyen bazı markalar, takipçisi çok isimleri reklam mecrası olarak değerlendirmenin yollarını arıyor.

Şahsi reklam ajansı

Dünyada, Twitter hesabından açık-gizli reklam yapan çok sayıda ünlü var. Türkiye'den örnek vermek gerekirse, Fatih Terim'in moda blogger'ı kızı Buse Terim'in hesabında uzun süredir diyet içeceklerin, çeşitli moda markalarının tasarımları, alkollü içecek resimleri ve öneriler bulunuyor.
Sosyal medyadan reklamı, gerçek bir iş haline getirmiş olanlar da var.
Bazı siteler bir Twitter reklamcısı olma şansı tanıyor. Takipçi sayınıza göre bir fiyat belirliyor.
Aracı olmadan direkt başvurular da mümkün. 'Twitter fenomeni' olarak anılan kişilere, çeşitli yollardan teklifler geliyor. Bu kişiler hashtag açarak (# işaretiyle bir konu belirlemek... Tweet'lerinizin daha kolay aranıp, bulunabilmesini sağlıyor.) reklamın sloganın altında çeşitli şeyler yazarak bilinç üstünü uyandırmadan reklam yaparken, bazıları da marka üzerinden espri türetiyor. Örneğin CeriLevis bunu arada sırada yapan hesaplardan biri. Kısa zaman önce sunucu Ece Erken de kendine gizli reklam teklifleri geldiğini ama bunları reddettiğini söylemişti. Demet Akalın ise bir mayo firmasının reklamını yaptığını doğrulamıştı. Sonuç olarak gizli reklam uygulaması takipçileri bezdirse de, ABD şirketi BIA/Kelsey'nin araştırmasına göre 2015 yılında sosyal medyanın reklam pastasından 8,3 milyar dolar alması bekleniyor. Şu an bu rakam 2,1 milyar dolar. Aanlayacağınız bu tartışma biraz daha sürecek gibi...


Geleneksel reklamdan sekiz kat inandırıcı!

M. Serdar Kuzuloğlu-TRT Haber'de yayınlanan Sosyal Medya TV programının yapımcı ve sunucusu
'Sosyal medya üstünden para kazanmanın özellikle Facebook üstünde oyun, puan ya da hesaplarını çalma gibi tamamen yasadışı birçok türevi var.
Ancak son dönemin en yaygın ve nispeten ahlaki yolu reklamlar.
Bireylerin sosyal medyada takip ettiği kişilerden gelen tavsiyelere geleneksel reklamlara oranla 8 kat fazla güvendiğinin farkında olan markalar, bu mecradan nasiplenmek için yarışıyor.
Uzun vadede ister istemez sosyal medyanın inandırıcılığını da eritecek bu süreçte tercih edilen yollardan biri de çok takipçisi olan kişiler üstünden kendi marka tanıtımlarını yapmak.  Ancak sosyal medyadaki yansımasının sorunu reklamın gizli yapılması.
Takipçilerin ters tepkisinden çekinen marka ve kullanıcılar normal bir paylaşımmış gibi görünen linklerle reklam sayfalarına yönlendiriliyor. O linklere tıklayanlar bir reklamın parçası olduğunu fark etmiyor bile. Ahlaki olmayan bir yöntem kullanılması bir yana zamanla kullanıcıların her şeyi sorgulamasına yol açacak bu yöntem sitelerin, kullanıcı sözleşmelerinde de yasaklanmış durumda.

Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.