"İzmir Körfezi ve Limanı Rehabilitasyon Projesi" için destek toplantısına çağrıldığımda içimden "elbette" dedim.
Gazetecinin bir görevi eleştirel bakmaksa, bir görevi de görevi kentine, ülkesine katkı sağlayacak, daha yaşanabilir bir dünya için yapılacak iyi işlere destek olmaktır. Ki bu şekilde kamuoyunu doğru oluşturmada vazifesini tam yapmış olur.
Ama dönem öyle bir dönem ki, eleştiri yazılarına, muhalif gözüyle bakılıyor, destek yazılarına yandaş gözüyle bakılıyor.
Oysa kişi veya kurumları yeri geldiğinde kendince ve belgelerinle eleştireceksin, doğru işler yapıyorlarsa da yeri geldiğince destekleyeceksin.
Bunları yaparken de korkmayacaksın, kim ne der diye bakmayacaksın. Çok şükür yıllardır yazıp çizdiklerimize bakarak herhangi bir yaftalama yapılamayan yazarlardanım. Ne diyorsak o, ne yazıyorsak o! Eğriye eğri, doğruya doğru! Hem nalına hem mıhına!
* * *
İzmir Körfezi ve limanı dünyanın müstesna körfezlerindendir. Dünya haritasını açıp bakabilirsiniz. Böyle müstesna bir yer için "yüzülebilir körfez" "temiz körfez" "plajlar, kumsallar körfezi" hedefi tabii ki desteklenir.
Niyet hayırlı çünkü. Niyet hayır, akıbet hayır.
* * *
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ile TC Devlet Demiryolları genel müdürü Süleyman Karaman basından Körfez ve Liman için destek istedi. Neydi istenen destek?
300 milyon dolarlık proje için ÇED raporu gerekiyor. İşte bu rapor olmadan işe başlanamıyor. Destek de bu rapor için!
* * *
İzmir Körfezine ne yapılacak? Bu rapor neden gerekiyor?
İzmir körfezine iki kanal yapılacak. Biri iç körfezin kuzeyinde 13,5 Km uzunluğunda Sirkülasyon kanalı, diğeri iç körfezin başlangıcı ve güneyinde 12 Km uzunluğunda Navigasyon kanalı. Bu kanallardan kum ve alüvyon çamuru çıkacak. 20 milyon metreküp civarında. Bu çamurun döküleceği yer için Gediz deltasına hayır diyor ÇED kurulu. Sulak Alanların Korunması RAMSAR sözleşmesi engel gibi gözüküyor. Kum ve alüvyona yer bulunduğunda-ki Harmandalı çöplüğü, Liman yanı Meles deltası, vs. çözüm bulunabilir, ÇED raporu alınabilir.
* * *
Meğer İstanbul'dan evvel İzmir yapmış Kanal Projesini de haberimiz yokmuş!
İşte İzmir'in Çılgın Projesi!
Geçen yıl seçimlerde Hıncal Uluç ustanın deyimi ile bir İstanbul Çılgın Proje tartışması gündeme damga vurmuştu. O projeden daha anlamlı ve daha büyük öneme sahip gördüğüm İzmir Körfezi Çift Kanal Projesi bence daha çılgın!
* * *
Ben de çılgın bir adamım ve çılgınları da, çılgınlığı da severim.
Ben çılgınım da yasalar, yönetmelikler, tüzükler, genelgeler, sirkülerler çılgın değil!
Ooooo ne güzel, getirin hemen projeyi hemen onaylayayım, ÇED (Çevresel Etki Değerlendirme) Raporunu hemen vereyim diyen yok! Mevzuat böyle efendim!
* * *
Padişah Abdulhamit Han Gediz Nehri'nin yatağını değiştirmese idi bugün körfez falan yoktu!
İzmir Körfezine 16 dereden alüvyon akıyor ve bugüne kadar körfez 19 defa dibi taranıp kurtarılmak için çalışılıyor.
Şu anda 2'nci ve 3'üncü nesil gemiler giremediği için İzmir Limanının kaybı 4 milyar dolar.
300 milyon dolarlı yatırımla bu kayıp kurtarılacak. (Şu ana kadar 60 milyon doları harcanmış. Nereye harcandı acaba?)İzmir Limanı yolcu ve yük taşımacılığı diye ikiye ayrıldı ve Özelleştirme Yüksek Kurulunda. İhaleyi alan yaşayacak.
Olsun. Ama keşke İBB ve TCDD limanı birlikte ortak bir şirket kurup işletse!
İZBAN örneğinde olduğu gibi başarılı bir iş yapmış olurlar.
Hem karşılık beklemeden Körfeze parayı onlar akıtacaklar, külfeti çekecekler, nimeti başkası mı alsın? Bakalım bu önerim nasıl yankı bulur?
* * *
Burhan Özfatura İBB başkanlığı sırasında sık sık biz gazetecilere "Başkanın aptalı yerin altına yatırım yapar." derdi. Deyim kendisine ait, beni bağışlasın, yeri geldiği için yazdım. Yerin altından kastı, Büyük Kanal Projesi idi. 600 milyon dolarlık proje yer altında olduğu için gözle görülmedi ama körfez temizlendikçe bilimsel olarak gözlemlenebildi. Başkan Özfatura, popüler olmak, vatandaşın gözüne girmek için yer üstü hizmet yerine çocuklarımıza kalıcı eser bırakmak uğruna yer altına, alt yapıya yatırım yaptı. Doğru olanı yaptı.
Şimdi de Aziz Kocaoğlu yukarıdaki deyimden dolayı beni bağışlasın "su altına" yatırım yapıyor!
Doğru olanı yapıyor.! Su altı yatırım görülmeyecek ama körfezde yüzdüğümüzde, balık tuttuğumuzda, kumsalında uzandığımızda, turistleri ağırladığımızda bunu yaşayacağız.
* * *
İzmir Körfezi Çift Kanal Çılgın Projesi mutlaka hayata geçmeli!