Son zamanlarda medyada yer aldı:

Parçalanmak üzere Brezilya’dan Türkiye’ye getirilen Nae Sao Paulo adlı uçak gemisine dair korkunç gerçekler şimdi de Meclis gündemine taşındı.
Konunun özeti şu:
Dünyanın atık çöplüğüne döndük; nükleer denemelerde kullanıldı, Hindistan reddetti, Türkiye’ye geliyor!
Olayı biraz daha açalım:
600 ton asbsest taşıdığı belirtilen, nükleer serpinti konusundaki ölçümlere dair elde net veri olmayan ve Hindistan’da yetkililerin ülkelerinde böyle bir söküm işlemine izin vermediği uçak gemisi, Türkiye’de Aliağa Gemi Söküm Bölgesi’ne getirilmek isteniyor.
Uzmanların iddiasına göre:
Gemiyle ilgili asbest ve nükleer serpinti konusunda ölçümlerinin yapılıp yapılmadığı bilinmemekte, geminin 600 ton asbest içerdiği iddia edilmektedir.
Hindistan sökmeyi reddettiği geminin Türkiye’ye kabul edilmesi, Türkiye’nin atık çöplüğü haline getirildiğine dair iddiaları doğrulamakta, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın bireylere yönelik sıfır atık kampanyalarının samimiyetsizliğini ortaya koymaktadır.
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum’un yazılı olarak cevaplandırması istemiyle Meclis Başkanlığı’na önerge veren CHP’li Ali Öztunç, kamuoyu adına sorularına yanıt istedi.
1963-2000 yılları arasında Fransız Donanmasında kullanılan Nae Sao Paulo adlı uçak gemisi, Brezilya Donanmasında kullanıldıktan sonra hurdaya ayrıldı.
Uçak gemisini Fransa’nın uçak gemisini nükleer denemelerinde kullandığı, geminin nükleer serpintiler ve 600 ton asbest içerdiği belirtiliyor.
TMMOB İl Koordinasyon Kurulu’nun verdiği bilgilere göre;
İzmir Aliağa Nemrut körfezinde yaklaşık 380 bin metrekare arazi üzerinde 22 adet gemi söküm tesisinde yılda yaklaşık 900 bin ton hurda gemi sökülmekte, parçalanarak özellikte demir-çelik sektörü için hammadde girdisi sağlanmakla birlikte, gemi sökümünün yarattığı çevre kirliliği ve işçi sağlığına yönelik oluşturduğu riskler bölge için ciddi bir sorun olmaya devam ediyor.
Bu bilgiler doğrultusunda bakana şu sorular yöneltildi:
Hindistan’ın sökmeyi reddettiği geminin Türkiye’de sökülmesi işlemiyle ilgili Bakanlığınıza izin başvurusu yapılmış mıdır? Yapılmışsa ne yanıt verilmiştir?
Sıfır Atık Kampanyası çalışmaları yürüten kurumunuzun, halk ve çevre sağlığı açısından da tehdit içeren tehlike atıkların Türkiye’ye getirilmesine yönelik izin vermesi bir çelişki değil midir?
Bahsedilen geminin nükleer serpinti ve asbest konusunda ölçüm ve analiz yapılmış mıdır?
Yapılmış ise sonuçları nelerdir?
Söküme getirilen gemide ne tür tehlikeli maddeler kullanıldığına dair envanter çalışması yapılmış mıdır?
Söküme getirilen gemiye ait gemi geri dönüşüm planları hazırlanmış mıdır?
Söküme getirilen geminin, tehlikeli atıklarından ve kontamine olan yapılardan arındırılması için hangi çalışmalar yapılmıştır?
Geminin asbestten arındırıldığına dair herhangi bir bilimsel rapor bulunmakta mıdır?
Atık gemilerin ithalatı için bir zorunluluk olan uluslararası geçerliliği olan bir notifikasyon bulunmakta mıdır?
Gemi Söküm Yönetmeliği gereğince, söz konusu geminin tüm atıklardan arındırıldığına dair belgesi var mıdır?